Læsehygge er skrevet til forældre, der ikke aner deres levende råd, når deres barn nægter at læse. De forældre, som med lys og lygte leder efter råd og inspiration til, hvordan de kan gøre læsningen hyggelig, så deres barn begynder at nyde læsestunden og med tiden selv vælger læsningen til i stedet for fra.
Klik på billedet for at se kort video med forfatteren:
At få at vide, at ens barn blot skal læse 20 min. hver dag, er et stort pres, hvis det altid ender med sure miner, smækkede døre og tavshed ved middagsbordet.
I den situation kan det være fristende bare at give op og stikke en hvid løgn til næste skolehjemsamtale, men det har en høj pris.
Vi kan nemlig ikke komme udenom, at læsning er den absolut vigtigste disciplin for alle boglige fag i skolen og på videregående uddannelser, og kravet til læsetempo og forståelse bliver kun større for hvert klassetrin.
Læsehygge er en samling af mine bedste råd til
- hvordan man leger læsningen og interessen for bøgernes verden ind
- hvordan man på nye måder kan nærme sig bogstaver, ord og sætninger
- hvordan man hjælper sit barn med at finde sin helt egen læsestil
Mine idéer kommer fra min erfaring som folkeskolelærer, udvikler af StaveLæseCamps og privatunderviser – udover min egen store passion for læsning og bevægelse.
Min klare holdning er, at vi lærer og husker bedst, når vi har det godt, og det gælder også læsning.
Ønsker man nye resultater, må man som bekendt gøre noget nyt.
Er man således kørt fast i dårlige eller ingen læsevaner, må man
- smide alle gamle regler & aftaler overbord
- prøve nye metoder af og mærke efter
- notere sig, hvad der virker, og gøre mere af det
Alt sammen med et åbent sind og masser af ros ved selv det mindste fremskridt.
For hjælper vi ikke børnene gennem læseudfordringerne, sakker de langsomt, men sikkert bagud i skolens øvrige fag, fordi de ikke læser på samme niveau som deres kammerater. Det går både ud over deres selvværd og begrænser deres muligheder i livet efter skolen.
Siden Læsehygge udkom i 2012 er bogen blevet brugt af tusindvis af forældre, men også af pædagoger og lærere, som har fundet inspiration til at variere læsestunden på skolen eller i SFO’en. ‘Læsehygge‘ som begreb har også været på dagsordenen til årets første forældremøde flere steder, og det glæder mig stort.
Adskillige børnebibliotekarer bruger bogen, når de skal råde forældre ved almindeligt udlån eller til møder, når skolestartere skal begynde at læse og bruge biblioteket mere aktivt. Læs lektørudtalelsen fra DBC.
Læsehygge er bl.a. doneret som gave til Læs for Livet, Børnehjælpsdagen og Red Barnets Genbrugsbutikker, og Greve Kommune fik lov til at sætte e-bogen gratis på hjemmesiden for Læs For Mig – deres ambitiøse og flotte bidrag til kampagnen Danmark Læser.
“Et virkelig inspirerende tag-selv-fad af gode ideer. Jeg elsker at der er så mange billeder, som jeg kan vise Isak. Jeg læste bogen på en lille times tid, og det har også sat gode refleksioner i gang om mine egne læsevaner. Mine børn ser mig fx aldrig med en bog, som JEG læser (til gengæld har og læser vi en del børnebøger). Og jeg er meget med på, at vi ikke kan forvente noget af vores børn, som vi ikke selv kan være forbillede på. Tak for den!”
“Og ved du hvad? Der var altså en hel del gange, hvor jeg også blev rørt af den omsorg, empati og mellemmenneskelighed, som denne bogs intentioner bare emmer af. Altså som klingede lige ind i mit eget moderhjertes bundløse kærlighed til mine børn. Sætninger som at sidde helt tæt og læse sammen, fotoet med faderen der har fingeren på barnets finger osv. Det rører mig.”
“Jeg har fået lyst til at snige læsningen ind i hverdagen, når jeg øjner chancen – og de øjeblikke føler jeg nu, at jeg har fået meget bedre forudsætninger for at opdage. Virkelig fedt at blive sporet ind på det allerede her fra 0. klasse! Tusind tak, Merete.”
Signe Frydenlund, bevægelsespædagog og mor til Isak på 6 år
Her kan I læse nogle af de tilbagemeldinger, jeg har fået fra nær og fjern:
“Bogen “Læsehygge” er fyldt med idéer til anderledes måder at læse på, så både bevægelse og fordybelse bliver tilgodeset lige så vel som børns forskellige læsestile. Vi har været så heldige at få 50 eksemplarer doneret af forlaget Sproggren, så vi kan sende bogen ud til socialpædagogerne på de institutioner, vi arbejder sammen med. Her er fx gode råd til, hvad man kan gøre, når et barn ikke kan sidde stille, når der læses højt. Vi er meget taknemmelige for bøgerne og din støtte til projektet.”
Susanne Guttorm Jensen, Læs for Livet
“Med denne mail vil jeg bare glædeligt meddele at vi i Hillerød børnebibliotek allerede har tænkt din bog ind i flere henseender. Først har vi købt et stort antal eksemplarer så at vi dagligt kan udstille bogen ved alle relevante bogudstillinger i børnebiblioteket. Og så har vi planlagt at bruge bogen i forbindelse med en række foredrag for “forældre til skolestartere” der foregår i efteråret.
Vi benytter den ofte i dialogen med forældrene, når vi står med dem ved letlæsnings-reolerne, så alt i alt bliver “Læsehygge” flittigt brugt her på stedet.
Tak på mine egne og mine kollegaers vegne J” – Pia Nyberg, Børnebibliotekar
“Merete…….. i dag var jeg på biblioteket med hele min klasse og vi lånte bøker med de kjedeligste forsider. Elevene synes det var kjempemorsomt, og gleder seg til å lese disse bøkene. En strålende ide. Neste gang skal guttene låne jentebøker og jentene skal låne guttebøker…”
Ellen Nesse, norsklærer
“Vi herhjemme skal helt klart gøre mere ud af at eksperimentere med hvor, hvordan, læsestillinger og med redskaber og omgivelserne, når vi læser. Glæder mig især til at afprøve den med at gå og læse for Ida, da hun er et meget fysisk barn, som elsker at bevæge sig.”
“Jeg glæder mig selv som et lille barn til at lave læse-marathon for min datters klasse. De går i 2. og kunne godt bruge en masse ny inspiration. Forhåbentlig kan deres lærer så følge trop bagefter ;o)”
- “Dejligt, at bogen er så nem at finde rundt i, så man ikke behøver at læse alt på engang. Vi har sprunget lidt rundt, efterhånden som vi har fået øje på en overskrift eller et billede, der gjorde os nysgerrige, og vores datter har fået lov til at bestemme, hvad hun helst ville prøve først…”
“Forunderligt at opleve, hvor meget ro det gav min dreng på 11 at få lov til at sidde på pilatesbolden ‘ligesom ham i bogen’ og høre musik, mens han læste om biler. Det er længe siden, han har været koncentreret så længe, og nu er vi ved at finde på et sejt læsebarometer, som skal hænge på hans værelse.”
“Men mit generelle indtryk af bogen er at det er en rigtig fin bog. Den giver nogle gode ideer til hvad man kan gøre, og hvis man har børn der gerne læser, får man den der med, at man kan nikke genkendende til de ting, som man har haft gjort, og som virker. Især kan jeg godt lide de små lege, som man kan lege med bøgerne, men hvor læsningen som sådan ikke er i centrum. Det synes jeg er godt fundet på.”
“Min dreng kom træt ind til morgenmaden, men fortalte med et skønt glimt i øjet, at han faktisk havde læst ‘hele natten’. Han går i 1.kl. og har kæmpet meget med overhovedet at ville ha’ en bog i hånden, men nu er der vist gået hul på noget. TAK!”
“I Børnehjælpsdagen arbejder vi for at anbragte børn og unge skal gå en lys fremtid i møde. Et led i det er en god skolegang og senere en uddannelse. Ca. 3000 børn går ikke i almindelig skole, men på en intern skole på en døgninstitution. Disse børn har store udfordringer i forhold til skolegang. Al hjælp er kærkommen, og vi glæder os til at følge hvordan LÆSEHYGGE vil gøre gavn ude på døgninstitutioner landet over.”
Susanne Jensen, Projektleder, Anbragte børn i bevægelse, Børnehjælpsdagen