Om Læsehygge

 

LÆSEHYGGE blev oprindeligt skrevet til forældre, der gerne ville have helt konkrete råd og inspiration til, hvordan de gjorde læsningen hyggelig og motiverende derhjemme. Når man fra skolens side igen og igen får at vide, at ens barn blot skal læse 20 min. hver dag, men ikke lykkes med det, kan gode råd godt være dyre.
For hvordan skal man skabe læseglæde, hvis den er blevet pist væk eller faktisk aldrig har været der?

Laesehygge_Sproggeen

Med mine år som folkeskolelærer, udvikler af/underviser på StaveLæseCamps og privatunderviser havde jeg efterhånden samlet så mange små tips og anderledes vinkler på det at læse, at jeg var klar til at give det videre. Jeg har nemlig selv været vidne til alt for mange børn, som helt havde opgivet den dødssyge daglige læsning, fordi det bare var ensbetydende med at sidde på sin stol eller seng og læse i en bog, som var valgt af de voksne.
Det gjorde så, at skolens øvrige opgaver hurtigt blev meget uoverskuelige, og det gik både ud over det faglige ståsted og deres selvværd. Ydermere har jeg gennem årene mødt så mange fortvivlede forældre, som har søgt med lys og lygte efter andre måder at læse på, at jeg følte, der var et stort behov for at gøre noget anderledes. LÆSEHYGGE er mit bud.

GALLERI

I dag bruges LÆSEHYGGE af rigtig mange forældre, men også af pædagoger og lærere, som har fundet inspiration til at variere læsestunderne på skolen eller i SFO’en. I starten af skoleåret hørte jeg fra flere forældre, at ‘Læsehygge’ som  begreb var på dagsordenen til årets første forældremøde, og det glædede mig stort.
Adskillige børnebibliotekarer bruger også bogen, når de skal råde forældre ved almindeligt udlån eller til møder, når skolestartere skal begynde at læse og bruge biblioteket mere aktivt. Læs lektørudtalelsen fra DBC.

Laesehygge_Sproggren

På Nationalt Videncenter for Læsning er LÆSEHYGGE kommet på litteraturlisten for forældre, og Greve Kommune fik lov til at sætte ebogen gratis på hjemmesiden for Læs For Mig – deres ambitiøse og flotte bidrag til kampagnen Danmark Læser.

Derudover har jeg doneret LÆSEHYGGE som fysisk bog til Læs for Livet, Børnehjælpsdagen og Red Barnets Genbrugsbutikker, så den også kan inspirere der.

Her kan I læse nogle af de tilbagemeldinger, jeg har fået fra nær og fjern:

“Bogen “Læsehygge” er fyldt med idéer til anderledes måder at læse på, så både bevægelse og fordybelse bliver tilgodeset lige så vel som børns forskellige læsestile. Vi har været så heldige at få 50 eksemplarer doneret af forlaget Sproggren, så vi kan sende bogen ud til socialpædagogerne på de institutioner, vi arbejder sammen med. Her er fx gode råd til, hvad man kan gøre, når et barn ikke kan sidde stille, når der læses højt. Vi er meget taknemmelige for bøgerne og din støtte til projektet.”
Susanne Guttorm Jensen, Læs for Livet

“Med denne mail vil jeg bare glædeligt meddele at vi i Hillerød børnebibliotek allerede har tænkt din bog ind i flere henseender. Først har vi købt et stort antal eksemplarer så at vi dagligt kan udstille bogen ved alle relevante bogudstillinger i børnebiblioteket. Og så har vi planlagt at bruge bogen i forbindelse med en række foredrag for “forældre til skolestartere” der foregår i efteråret.
Vi benytter den ofte i dialogen med forældrene, når vi står med dem ved letlæsnings-reolerne, så alt i alt bliver “Læsehygge” flittigt brugt her på stedet.
Tak på mine egne og mine kollegaers vegne J” – Pia Nyberg, Børnebibliotekar

“Merete…….. i dag var jeg på biblioteket med hele min klasse og vi lånte bøker med de kjedeligste forsider. Elevene synes det var kjempemorsomt, og gleder seg til å lese disse bøkene. En strålende ide. Neste gang skal guttene låne jentebøker og jentene skal låne guttebøker…”
Ellen Nesse, norsklærer

“Vi herhjemme skal helt klart gøre mere ud af at eksperimentere med hvor, hvordan, læsestillinger og med redskaber og omgivelserne, når vi læser. Glæder mig især til at afprøve den med at gå og læse for Ida, da hun er et meget fysisk barn, som elsker at bevæge sig.”

“Jeg glæder mig selv som et lille barn til at lave læse-marathon for min datters klasse. De går i 2. og kunne godt bruge en masse ny inspiration. Forhåbentlig kan deres lærer så følge trop bagefter ;o)”

“Dejligt, at bogen er så nem at finde rundt i, så man ikke behøver at læse alt på engang. Vi har sprunget lidt rundt, efterhånden som vi har fået øje på en overskrift eller et billede, der gjorde os nysgerrige, og vores datter har fået lov til at bestemme, hvad hun helst ville prøve først…”

“Forunderligt at opleve, hvor meget ro det gav min dreng på 11 at få lov til at sidde på pilatesbolden ‘ligesom ham i bogen’ og høre musik, mens han læste om biler. Det er længe siden, han har været koncentreret så længe, og nu er vi ved at finde på et sejt læsebarometer, som skal hænge på hans værelse.”

“Men mit generelle indtryk af bogen er at det er en rigtig fin bog. Den giver nogle gode ideer til hvad man kan gøre, og hvis man har børn der gerne læser, får man den der med, at man kan nikke genkendende til de ting, som man har haft gjort, og som virker. Især kan jeg godt lide de små lege, som man kan lege med bøgerne, men hvor læsningen som sådan ikke er i centrum. Det synes jeg er godt fundet på.”

“Min dreng kom træt ind til morgenmaden, men fortalte med et skønt glimt i øjet, at han faktisk havde læst ‘hele natten’. Han går i 1.kl. og har kæmpet meget med overhovedet at ville ha’ en bog i hånden, men nu er der vist gået hul på noget. TAK!”

“I Børnehjælpsdagen arbejder vi for at anbragte børn og unge skal gå en lys fremtid i møde. Et led i det er en god skolegang og senere en uddannelse. Ca. 3000 børn går ikke i almindelig skole, men på en intern skole på en døgninstitution. Disse børn har store udfordringer i forhold til skolegang. Al hjælp er kærkommen, og vi glæder os til at følge hvordan LÆSEHYGGE vil gøre gavn ude på døgninstitutioner landet over.”
Susanne Jensen, Projektleder, Anbragte børn i bevægelse, Børnehjælpsdagen 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *